fbpx

El Présidente!

Schválně se přiznejte, kdo už si myslel, že tuneMAG dál nebude? Tak lehký to nebude. Přišly jiný povinnosti a bylo potřeba celej tenhle web na chvíli odložit. O to větší radost jsem měl, když jsem po x měsících ticha sdílel story, kde jsem chtěl, aby se ozvali ti, kteří mají co ukázat. Všem co se ozvali moc díky! Zároveň je asi potřeba, aby tady padla i omluva lidem, kterejm jsem rozhovor slíbil, mám ho připravenej, ale zatím jsem ho nevydal. A pak taky všem Vám, který to dneska po 2 letech zase čtete, chci moc poděkovat za veškerou podporu, kterou vyjadřujete. Moc si toho vážíme a věříme, že Vám budeme dál dělat radost a přinášet samý dobrý auta. Ale teď už radši zpátky k autům, než se tady dojmu..

Ahoj, já jsem Dana a neka.. Jo moment, to už tu vlastně bylo… A když jsme u těch kandidatur, tak dneska je tu kandidát, kterej tu má svoje místo víc než zaslouženě. I se svým presidentským povozem. A rozhodně by se v tomhle autě nemusel stydět ani sám president. Dneska to totiž bude tenhle VIP Airride Lexus LS430 President. Pavel je stálicí na scéně, a ačkoliv měl chvíli pauzu (všechno se dozvíš v rozhovoru), tak je zase zpátky a my si dneska můžem vychutnat tenhle parádní rozhovor. Asi není potřeba dalších slov. Kvápu sleduj na Instagramu. Fotky z minulosti jsou od Dana Paláta. Aktuální fotky jsou od Jirky Votavy. Tak dávej likes, follows, sdílej a sleduj tuneMAG, protože letos… Letos se budou dít věci. Enjoy!

Ahoj, kdo seš, odkud seš a co nám dneska ukážeš?

Ahoj, tak já jsem Pavel, pocházím z Mohelnice, což je někde mezi Olomoucí a Šumperkem, ale Olomouc je tak nějak středobod pro většinu aktivit, i co se auta týče. A když jsem nadnesl to auto – ukážu vám můj Lexus LS430 President.

Jak dlouho seš majitelem, jak ses k autu dostal?

Auto jsem koupil na začátku roku 2017. Bylo to první auto, pro který jsme s kámošema jeli vlakem do Prahy, peníze s sebou, no prostě jeli jsme na jistotu. V tu dobu to bylo jediný tohle auto v inzerci a já tenhle typ viděl defakto poprvý naživo až v tom bazaru. Ikdyž to nebyl úplně dokonalej kus, byl to dobrej základ a měl ideální výbavu, tak jsme ho odvezli.

Proč zrovna tohle auto?

Vždycky jsem měl slabost pro klasický sedany, paradoxně jsem nikdy nebyl moc „coupé guy“ a víc než sportovnost mě brala ta elegance a ladnost toho sedanu. No a časem jsem si chtěl splnit sen a mít po pár menších autech fakt full size big body jachtu s V8. A jelikož jsem vyrůstal v devadesátkách a na přelomu tisíciletí, tak to muselo bejt z téhle zlaté éry, z toho sweet spotu mezi výbavou, elegancí, spolehlivostí a zároveň tou oldschoolovou poctivostí. Na mysli se tady v ČR člověku hned objeví 3 vlajkový lodě z německé trojky – BMW E38, Benz W220 a Audi A8 D2. Audi mě osobně nikdy moc nebavilo, E38 tu už pár jezdilo v tu dobu a W220 má můj dobrej kamarád, takže jsem chtěl něco jinýho. Nějakej čas jsem brouzdal internetama a zjistil, že v zámoří je LS430 vlastně hrozně populární a řekl bych, že běžný auto. Co s LS430 dělají v US a defacto s Celsiorama v Japonsku mi úplně učarovalo a řekl jsem si, že to je ta správná volba. Studium běžných problémů a oprav a dostupností dílů mě v tom jen utvrdilo – Musí to bejt LS430!

Kdy proběhla první úprava a jaká?

Jako první šly na auto 20“ kola Ronal Startech a jelikož je auto vybavený vzduchem z výroby, vyrobil jsem zkrácený tyčky čidel světlé výšky, pomocí kterých se auto přirozeně decentně přiblížilo k zemi. Mělo to bejt moje normální daily auto, takže nic velkýho v plánu nebylo.

Jaká byla poslední úprava auta?

Naposledy jsem vymyslel a tak nějak napasoval lip na přední nárazník, kterej jsem pak odvezl k jednomu místnímu kouzelníkovi, co to svařil s nárazníkem do jednoho celku, vznikl tak 1of nárazník, čímž jsem zabil defacto 2 mouchy jednou ranou – mám unikát a nemusím tu shánět nesehnatelný lip kity z japonska (ikdyž bych full bodykit např. od Waldu moc rád)

Nejlevnější a nejdražší úprava?

Nejlevnější úprava… asi bych řekl, že volič převodovky ve tvaru rukojeti katany

A nejdražší jednoznačně kompletní podvozek od Airliftu – management 2P a tuhostně stavitelné Performance Tlumiče (protože v US je auto fakt populární, dělá se na to přímo plug & play set tlumičů)

Úpravy si řešíš na autě sám, nebo dáváš někam do garáže/servisu?

Jak co – podvozek jsme montovali s kamarádama na dílně, folii samozřejmě dělali profíci, stejně tak jako svaření nárazníku. Zároveň se ale třeba o potažení malejch věcí do folie snažim sám – to mě začalo dost bavit a potom opravy a věci na motoru většinou dám do servisu – na to si fakt nevěřim.

Co tě přimělo si začít auto upravovat?

Tak není to moje první upravený auto a i tohle auto jsem kupoval s vidinou úprav už, když jsem nad ním začal přemýšlet. Vždycky jsem měl rád nízký auta, pěkný kola, raritní nebo period correct doplňky apod. A když jsem se studiem těchhle jacht přičichl ke kultuře a úpravám ve stylu VIP, tak se to jen umocnilo. Všechny svoje auta snižuju, jen klasický rámový SUV a offroady bych hnal do nebejskejch výšin, heh.

Mě byly vždycky blízko auta. Od mala jsem se zajímal i o modely a prostě když pak člověk začal dospívat a všímal si aut kolem sebe, tak to vlastně byly modely 1:1. A přirozeně jsem s dospělostí a řidičákem přilnul k autům. 😅 Díky filmům jako Taxi, Rychle a zběsile, hrám jako NFS: Underground a časákům, človek věděl, že nemusí jezdit nudným autem a pak, při studování třeba Ameriky, kde jsou úpravy a stavby aut obrovským, narodním dědictvím, tak si člověk uvědomí, že není nic špatnýho přizpůsobit si auto svýmu obrazu. Nějaké té konceptuální “dokonalosti”. Protože žádný auto z linky nesjede jako dokonalý a ani nemůže. Všechny auta jsou nějakým způsobem kompromisy mezi výrobníma nákladama, profitem, servisovatelností, zákonama, ovladatelností, apod. A ty jako člověk můžeš to auto, jako jeden velkej kompromis, upravit k tomu, jak bude nejvíc vyhovovat tobě, tvým potřebám a tvýmu využití. A to mě na úpravách baví. 😅 Nestvořit auto, co si vůbec není podobný, ale upravit to auto tak, aby vypadalo jako ta designerská skica. Nikdy nemáš auto nakreslený jako koncept na 60% gumach a paketu pro špatný cesty. Popř. Offroada na silničních gumách, s nízkým podvozkem. 😅 A proto vlastně každý auto, co mam, upravuju k obrazu svýmu. Nikdy nebyl můj hlavní cíl odlišit se. To se snažim dělat tim, že si vyberu auto, který na každým parkovišti nepotkám 10x.

Jaký auta jsi měl předtím?

Jako první “projekt”, jsem měl tenkrát modrý Vento. Na štelováku, pak na vzduchu. Po něm přišel B3 Passat Variant, na vzduchu a převařenejch G60. Pak jsem si dal lehkou pauzu od úprav a měl jsem nějakou dobu Peugeota 605 ve v6, v plné palbě a byla to striktní katalogovka.

Nejlepší a nejhorší zážitek s tvým autem?

Nejlepší zážitek – díky tomu autu jsem poznal spoustu skvělejch lidí tady i v zahraničí, několikrát se zúčastnil Raceismu/Ultrace a dalších prestižních akcí. 

Nejhorší zážitky jsou asi 2 – když mi po 14 dnech od koupě po cestě z Prahy v noci prasklo gufero mezi čerpadlem v převodovce a měničem a všechna olejová náplň zmizela za autem, pak následující asi 4 měsíce čekání na opravu. A ten druhej – když místní partičce „čistejch“ přišlo jako dobrej nápad mi prohodit oknem 10kg šutr a druhým urazit zrcátka.

Power/Stance?

Záleží. Osobně jsem vždycky měl auta spíš na formu než funkci, ale momentálně bych šel asi cestou takovýho toho „happy medium“ – začal se mi líbit takovej ten track stance, tzn. Žádný extrémní snížení ale zároveň pěkně lemy přesně u gum, masitý gumy a tak… Ale dost to záleží na konkrétním modelu auta. Třeba u LS si to fakt představit nedokážu, hehe.

Aktuální setup auta? Interiér/Exteriér/Engine/Podvozek/Kola/Audio/Ostatní úpravy

Tak začnem od toho interiéru – sériově je tam výdřeva, kožený sedačky, dřevěnej volant a vlastně strašná spousta kravin, co si člověk dokáže jenom představit. Takže stačí jen nějaký ty doplňky ve stylu VIP – klasicky záclonky na oknech (tyhle jsou šitý na zakázku z černýho vzorovanýho brokátu), stoleček u spolujezdce (ten jsem dělal sám – rád bych ho letos předělal na novo), vzadu nesmí chybět Tsurikawy jako symbol japonské kultury a vzdoru, hehe no a pak samozřejmě v kufru je zástavba vzduchu – z většiny schovaná pod podlahou, místo rezervy. 

Co se týče exteriéru, tak tam proběhla změna barvy – ze stříbrné na černou perleťovou folii od 3M v odstínu Ember black, odtrhová hranka kufru, černý přední světla, LEDky místo všech žárovek, už zmiňovanej přední nárazník, upravenej zadní nárazník, aby pojmul výfuky, deflektory na oknech a podobný drobnosti.

Motor je sériovka – je tam 3UZ-FE 4,3L V8 – jeden z nejspolehlivějších motorů vůbec, takovej míň legendární a větší brácha 2JZ. 

Co se týče podvozku, tak to už jsem vlastně zmínil – kompletní set Airlift Peformance tuhostně stavitelnejch tlumičů a 3P systém.

Kola – kdo mě zná, tak ví, že si na kolech docela zakládám. Musím mít genuine kola, repliky mi nesmí přes práh garáže. Zase jsme u té VIP kultury – na japonský auto musí jít japonský kola (a tím nemyslím japan racingy) a na VIP auto musí jít velký široký leštěný/chromovaný vícedílný kraviny. V mym případě Ronaly vystřídaly kola Work LS406 dovežený v kontejneru z Japonska. Jsou to 20“ chromový kousky, který jsou jednak period correct a taky docela underrated kola pro VIP stavby, kde se z 90% používaj Weds Kranze Bazreia, LZX, Euroline, SSR Vienna apod. Moje kola byly v celkem dobrym stavu, v rozměrech 9,5 a 10,5. Tak jsem odjezdil sezonu a předky jsem rozebral, na soustruhu nechal rozdělit (tradičně jsou japonský kola nejen šroubený, ale je tam i těsnící svár mezi límcem a bubnem) a přestavěl na 10,5 předky a 11,5 zadky. Obul to na pneu 245/35/20 vepředu, resp. 265/35/20 vzadu. 

Audio je defakto sériový – příplatkový Mark Levinson. Pouze jsem doplnil bluetooth místo CD měniče a vyměnil subwoofer. 

Nakonec ještě pod nárazníkem jsou 2 koncový tlumiče s dvojitejma koncovkama o průměru 100mm a ostrým zakončením.

Prozradíš jaký jsou další plány s autem?

Plánů by bylo hromada – stavitelný ramena, bodykit, celý to polejt do nějakýho pěknýho laku, širší lemy apod. 

Momentálně je ale auto na prodej, moc na něj není čas a výhledově to lepší nebude a tak bych byl rád, kdyby se ho ujmul někdo s podobnou vizí a jako docela slušnej základ to dotáhl, heh.

Odkud bereš inspiraci? Děláš si věci podle sebe, nebo se necháváš inspirovat třeba zahraničím? Případně odkud?

Jak už jsem zmínil – snažím se auto upravovat ve stylu VIP. Největší inspirace proto přichází z US a z Japonska. Posledních pár let taky bratranci z Polska rozjíždí hrozně pěkný věci. Samozřejmě ne všechno se mi líbí a taky ne všechno je dostupný u nás. A tak se snažim to nějak kombinovat, myslet out of box. Úplně na začátku ale samozřejmě byli kluci ze Shovwstationu, ti nastavili můj směr snad 10 let zpětně. 

Daily auto?

Byla to naliftovaná Kia Sorento na 33“  MT gumách, ale momentálně je to Renault Laguna 3 v kombíku v GT verzi. Na jaře na ni čekají 19“ Enkei a už taky prošla nějakým snížením, hehe.

Máš nějaký další auta?

Bohužel ne – nejsou ani prostory, ani čas a defakto ani prostředky. V ideálním světě by chtěl člověk aut tak 50-100, podle toho, jak by si ty svoje automobilový sny plnil. To se ale moc lidem nepoštěstí…

Na jakejch akcích můžem tvoje auto vidět?

Pravidelně jezdím vlastně už jen Collision Event. Rád bych zase někdy dal Ultrace nebo Beskidzkou Integracji, možná zavítám na Trojhalí a uvidí se, co dál. Nechávám tomu letos volnej průběh – podle nálady, času a počasí.

Jakej je tvůj dream car, který by sis chtěl upravit k obrazu svému?

To jsem vlastně načnul už v předchozím bodu – já jsem jeden z těch lidí, co by měl rád od všeho něco. Co se VIP týče, tak bych strašně potřeboval Lexus LS600hL. Protože pětilitr v hybridu je hrozně prasácká kombinace a ty otomany v prodloužené verzi jsou neskutečný. Ale jinak – mám rád divný auta. Citroen C6, Citroen CX, Lancia Thema 8.32, Benz W140 V12 v prodloužené verzi bych hrozně chtěl… pak klasika sportovní auta – Lancia Delta Integrale, Porsche 911 G series, Benz 190E Evo 2, Clio V6… Já bych toho chtěl hrozně moc!

Víš o někom, kdo by si zasloužil mít tady článek o svým autě? Popřípadě kdo?

Když listuju seznamem featured aut, tak jsem skoro asi poslední, hehe. Určitě by se tu ale vyjímal W220 od Bolta nebo Vento od Láďu Doktora, jsou to moc pěkný auta. Flexovu E38 jsem snad taky nezahlídl a zároveň by bylo fajn něco počíst o autech kluků z Ricedelivery (Gruz – V8 swapped compact a JZX100 Toyota).

Co bys doporučil, vzkázal začínajícím nadšencům do úprav auta? Co si myslíš, že je ideální start?

Já vždycky řikám, že je lepší vrážet prachy a čas do auta, který tě dělá šťastným (a někdy taky přivodí deprese), než to prochlastat a čas promarnit po hospodách (nebo si dosaď jinou drogu, ať už legální nebo nelegální). Je to dobrá věc i z toho důvodu, že tě to naučí bejt cílevědomej a trpělivej. Blbý je, že tě to ale nenaučí bejt finančně gramotnej. 😁 

Ideální start? To je zase o tom, co kdo má za vidinu. Většina lidí začne samozřejmě se svým prvním autem. Pokud bych ale mohl nějak poradit – měl by se člověk zamyslet, co by chtěl. Ono koupit si to nejtuctovější auto, co tu jezdí po silnicích a snažit se s ním odlišit z 99% případů dobře nemůže dopadnout a ikdyž třeba to bude hezký, furt to bude jen octávka v kombíku a přitom je nepřeberný množství dostupnejch aut, i jednoduchejch na servis, stačí se rozhlídnout. Já osobně bych si jako první auto na úpravy teď vybral (opět) nějakej 90’s sedan, hatchback nebo coupé. Toyotu Corollu, Jedničkovou Lagunu, dvojkový clio, Bčkovou vectru… všechno jsou to auta, co stojí pár korun, zároveň maj nějakej motorsportovej odkaz, nejsou okoukaný a tím, že většina už je doježděná do hoven, tak jich moc není. A ve všech jsou klasicky jednoduchý 16V dvoulitry a nebo i V6. Pokud člověk nechce jezdit bokem, i s tímhle se dá moc pěkně zabavit. 

Co bys rád vzkázal závěrem?

Díky za možnost se tu vyjádřit, díky všem, co mi na autě pomohli a díky mé ženě, že má se mnou trpělivost.😄 A taky díky Jirkovi Votavovi, za skvělý fotky. A ať se webu a tvorbě daří!

Díky za tvůj čas a přeju spousty úspěchů, nejen s úpravama, do budoucna!