fbpx
BMW E36 Compact 323ti

Red ‚Pact Shorty

Když jsem zhruba před dvěma roky Bennyho oslovil, že chci jeho Compacta v MAGu, měl z toho hroznou radost. Myslim, že to je jeden z mála Compactů, kterej se opravdu povedl a jeho seklá p*del mi vůbec nevadí. Pečlivě mi poslal všechno co jsem chtěl a já pak přestal vydávat. Mezitim se samozřejmě stihlo změnit hodně věci, takže jen co jsem se zase začal angažovat do vod Instagramu, hned jsme s Bennym řešili, že se to musí updatovat. Přísáhám, že do půl hodiny jsem měl up-to-date verzi tohohle rozhovoru na mailu. Takovou rychlost jsi neviděl! A jsem moc rád, že ti to nadšení z tuneMAGu a toho, že tu budeš mít káru vydrželo až do teď! Timhle ti kamaráde posílám velikou omluvu. A díky, že jsi nezanevřel a měl trpělivost! Bennyho sleduj tady! Fotky jsou od Mirka Janďourka, Lukáše Staňka (sleduj i Lukyho web! Je super!), Skinnyboipictures, Martina Srnce, Scrappera, Skyliner33_czech, Svity.cz, halamkato a samozřejmě Bennyho. Dávej likes, sleduj, čti a hlavně sdílej tuneMAG! Enjoy!

Ahoj, kdo seš, odkud seš a co nám dneska ukážeš?

Ahoj, já jsem Daník, ale většina mě zná jako Benny. Pocházím ze Svitav a dnes Vám představím své, bezprdelní, BMW E36 Compact 323ti 1998.

Jak dlouho seš majitelem, jak ses k autu dostal?

Majitelem jsem něco přes 6 let. Dostal jsem se k němu díky kamarádovi, který brouzdal na bazoši a hned jak mi poslal odkaz, tak jsem věděl že pro něj musíme jet. Takže druhý den jsme se sebrali a jeli hned do Ostravy a auto dovezli domů, ačkoliv jsem měl v garáži rozdělané totožné auto v motorizací 316i. Ale když máš compacta v šestnáctistovce, tak prostě 323ti je sen a musíš ho mít. No, a za ty prachy sem si to nemohl nechat ujít.

Proč zrovna tohle auto?

Jako první sem strašně toužil po Seat Ibiza 6k2 jelikož brácha je milovník Seatů, tak mě to táhlo taky tam. Ale pak jednoho dne jsme s klukama byly pojezdit na letišti, kamarád Tommy mě tam tehdy svezl ve své E30 a v tu chvíli přišel ten zkrat, potřebuji zadní náhon a to BMW! Přeci jako každej mladej okurek. V tu dobu jsem teprve dělal papíry, takže jsem stále projížděl bazoš. Chtěl jsem původně E36 coupé, ale to měl kde kdo přeci, tak si říkám koupím něco, co se nikomu moc nelíbí a to bylo E36 Compact 316i. Ne, kecám, na coupé nebyly tehdy finance, takže po nějakých úpravách a pak pár let v garáži, jsem si dovezl tuhle aktuální 323ti, a i když bylo coupé takový malý sen, tak jsem teď rád, že jsem si koupil compacta a už bych neměnil.

Kdy proběhla první úprava a jaká?

První úprava byla snad hned po tom, co se udělala evidenční kontrola a to byl jak jinak než výfuk, ať můžu balit holky. Ten jsem dělal se stejně postiženým kamarádem Aldou!

Jaká byla poslední úprava auta?

Momentálně to byl nový short shift, dále dělám nějaký drobný servis, ať jsme ready na sezónu.

Nejlevnější a nejdražší úprava?

Nejlevnější to bude nejspíš nějaká samolepka, nejdražší to jsou jednoznačně kola, která přesáhli kupní cenu auta.

Úpravy si řešíš na autě sám, nebo dáváš někam do garáže/servisu?

Auto dávám na úpravy do jediné garáže a to je Benny Garage, což je vlastně můj projekt. Úpravy si řeším sám, popřípadě chodím pro rady a pomoc za kamarády, nebo bráchou, který mi s hodně mechanickými věcmi a lakováním auta pomáhá a za to mu děkuji! Lepšího bráchu nemohu mít! ❤️ A jediná věc co moc neovládám je svařování, ale na to máme skvělého fachmana Žloutek Racing, kterej je přes tyhle věci blázen a za to jemu též moc děkuji. Bez něj by nevzniklo plno bláznivých nápadů, co jsem si vymyslel.

Co tě přimělo si začít auto upravovat?

Už od mala v tom lítám. Hodně mě k tomu přitáhla rodina, můj strýc, který měl dílnu a bratranci, kteří si stavěli auta na tuning srazy. Jako malej kluk co sem měl autíčko doma, to bylo nějak předělaný, plastelínou udělané nárazníky a komplet překuchané od základu, takže celé dětství jsem se těšil, až si postavím opravdové auto. A také samozřejmě série Rychle a zběsile, na tom vyrostl snad každý autíčkář v těch letech.

Nejlepší a nejhorší zážitek s tvým autem?

Nejlepším zážitkem byla výhra třetího místa na našem ilegal nočním závodu do vrchu, ale to tu nebudu moc rozebírat. Jinak určitě zmíním možnost vystavení auta na tuning show Trojhalí, další splněný sen za to moc děkuji sníženo.cz a Lower United.✌️
Nejhorší zážitek přišel v roce 2020 při cestě na Prague car festival a to že jsem na mokré vozovce dostal smyk a zahučel s autem mezi keře do příkopu, dva roky rekonvalescence a je zase zpět na silnici.

Power/Stance?

Momentálně jednoznačně power, ale samozřejmě stance zůstane vždy v srdíčku. Když se chce člověk pořádně projet tak ty fitmenty nejsou úplně ideální, ale i na tom se dalo nějak jezdit. Už mě nebavilo, že mě omezovala kdejaká díra a nerovnost na silnici.

Aktuální setup auta? Interiér/Exteriér/Engine/Podvozek/Kola/Audio/Ostatní úpravy

Interiér:
Základ něco do čeho se dá prdět a to jsou skořepinové sedačky značky Slide. Žádná ohromná kvalita, ale drží a jsou celkem pohodlné. Dále ať mě něco přiškrtí, tak červené pásy Sabelt, protože prostě červená k červené sedí. M-packet volant v Alcantaře, se zesíleným věncem ať je za co vzít a nesmí chybět ukazatele tlaku a teploty oleje protože za studena nenene!!! A při vysokých teplotách chladíme!! Pro lepší komfort při řazení 30cm dlouhý short shift. Zadní lavice a pár nepodstatných věcí z interiéru jsou pryč, děti zatím nemám tak není potřeba.

Exteriér:
Vše co je venku, je tak nějak home made by Benny Garage.
Začnu asi od předu a to je přední líp, teď už je to v řadě asi 4 design. Snažím se to posunout pokaždé na vyšší úroveň. ,,Tenhle už snad neorvu“, jsem si říkal, a ejhle loni jsem potkal obrubník. Ale už je zase ready na další obrubník.
Poziční svícení v blinkrech, upravená přední světla, kříže v dálkách a lakování do černé kolem čočky.
Kapota s průduchy ala M3 GTR, ať to trochu luftuje
Zadní Custom lemy o cca 2 cm na každé straně širší
Zadní M-packet nárazník s kompletním Custom difuzorem
Led zadní světla styl M-packet

Engine:
Kompletně zahlazený motorový prostor, odstraněné držáky nádobky ostřikovačů a původního airboxu
Je tam sériový motor po kompletním GO, M52B25 – řadový šestiválec o objemu 2,5l. Sériový výkon činí 125kw a 240nm.
Odlehčený jednohmotný setrvačník PTB Racing 5,5kg
Karbonový airbox od značky BMC carbon dynamics, airbox společně s custom nerez tepelnou clonou
Větší sání z motoru M50B25
Sací vačka z motoru M54B30
Úprava jednotky od firmy ecugarage
Nerezové výfukové svody Schmiedmann
Rozpěrá tyč od Wiechers motorsport
Kompletní nerez výfuk, vedený v 2x 50mm trubkách s katalyzátory Magnaflow, které se tak trochu vysypali a jdou pryč, středovým tlumičem Turboworks a koncovým tlumičem Supersprint pro model BMW Z3 3.0.
Výkonově aktuálně doufám, že se dostanu na nějakých cca 150 kw, ale to se dozvíme až na brzdě.

Podvozek:
5 let jsem si hopsal na jomáku a už to chtělo změnu, takže nyní je na autě stavitelný podvozek ST Suspension ST XTA, výška/tuhost/odklon.
Polyuretanové siletbloky Strongflex a Powerflex na všech nápravách
Přední brzdy 330i E46 325mm, brzdové destičky hawk HP+
Zadní brzdy E36 328i kotouče 294mm, destičky taktéž hawk HP+
Samosvorný diferenciál s poměrem 3,73

Kola:
Nyní jsou na autě splněné lehké kola amerického výrobce Apex, který převzal design od BBS, ale zachoval kvalitu kola a to lehkou váhu a pevnost, model Apex ARC8 R17, 9j, et30.
Podložky předek 12mm, zadek 20mm
Pneumatiky Nankang NS2-R semislick v rozměru 235/40, které mi byly osudné na dešti, ale jinak na suchu skvělá lepidla.

Audio:
Kompletně vyměněné reproduktory od značky Helix a vytlumené dveře firmou Rachot. S touto HiFi úpravou jsem již auto koupil, jen sem dodělal nějaké nedostatky. Na ty delší cesty ideální zvuk, ale převážně poslouchám motor a vše co někde klepe a mlátí.


Ostatní úpravy:
Je tam plno malých nepodstatných blbostí, což nestojí za slohovku, ale kompletní stavbu v každém detailu najdeš na mé facebookové stránce BENNY garage. Tam se dozvíš každý detail a celkový život tohoto stroje.

Prozradíš jaký jsou další plány s autem?

Plány nějaké jsou, v budoucnu to bude určitě polorám a rád bych dostal auto o trochu níž k zemi. S momentálním nastavením toho nejde úplně docílit tak, aby to fungovalo, takže se bude laborovat.

Odkud bereš inspiraci? Děláš si věci podle sebe, nebo se necháváš inspirovat třeba zahraničím? Případně odkud?

Snažím se dělat vše převážně dle sebe ať je vše originální.
Jinak sem tam beru inspiraci hodně z ringtool aut, které trestají Nürburgring a jiné známé okruhy.
Hodně mě baví japonská auta, kde sem tam beru taky nějakou inspiraci, ale to moc nejde do kupy s touhle německou pelešinou. Chci aby to auto mělo od všeho trochu, aby bylo opravdu jedinečné.

Daily auto?

Daily car mám Renault Megane 1.6 16v 2002 přibližovadlo pro rohlíky, do práce a do garáže ideální. Není to žádnej kundolap, ale v zimě se zataženým rukávem je o zábavu postaráno.

Máš nějaký další auta?

Plnou poličku hotwheels autíček a pár modelů větších aut.

Na jakejch akcích můžem tvoje auto vidět?

V minulosti to byly srazy jako dubgang v Liberci, Trojhalí sníženo.cz, Czech Bimmer fest, Stancegebirge, the event 2.0. Letos je v plánu tradičně jako každý rok Czech Bimmer fest, dále Prague car festival a snad mnoho dalších.

Jakej je tvůj dream car, který by sis chtěl upravit k obrazu svému?

Jeden stojí samozřejmě v garáži. 😊 Dále je to Nissan Skyline r34 GT-R a Alfa Romeo Giulia GTAM.

Víš o někom, kdo by si zasloužil mít tady článek o svým autě? Popřípadě kdo?

Tady je to jasná věc, můj brácha a jeho Cordoba, ale ten teď má tak trochu pauzu od svých kočárů a věnuje se baráku a rodině. Takže když ho někdo dokope, ať nazuje kola a nafotí to, tak dostane tatranku.
A stejně postižený compi brácha Alda se svým BMW E46 Compact 325ti.

Co bys doporučil, vzkázal začínajícím nadšencům do úprav auta? Co si myslíš, že je ideální start?

Nebojte se do toho říznout a buďte originální, jděte si za svým snem a splňte si ho.
Ideální start je s vyřazeným kvaltem.

Co bys rád vzkázal závěrem?

Asi bych poděkoval všem kamarádům, rodině a fanouškům, protože bez nich by to nešlo. A samozřejmě tady Martinovi z tuneMAGu za možnost rozepsat se o své nemoci k autům.

Díky za tvůj čas a přeju spousty úspěchů, nejen s úpravama, do budoucna!