fbpx
BMW E34 525i Airride

Kravaťákův sen z devadesátek

Jo, Větrák to vystihl naprosto skvěle. Velká limo, kterou lítal každej správnej, německej kravaťák, kterej potřeboval stihnout svoje obchodní jednání na druhým konci Říše. A není se ani čemu divit. Silná R6, náhon na zadek, a to vše od roku 1987! Moc těch reprezentativních, rychlejch aut nebylo. Jsem moc rád, že tady mám dneska Větráka, s jeho E34, která vypadá opravdu parádně. Navíc, je to TO, staré, dobré BMW. Za mě parádní počin, kterej já osobně nevídám na sociálních sítích tak často, jak by si to zasloužilo. Větráka sleduj na Instagramu. Super fotky udělal Petr Smille, Scrapper, Honza Kulich a Aneddka Photo! Dávej rozhovor a pak rozdávej lajky a follows! Enjoy!

Ahoj, kdo seš, odkud seš a co nám dneska ukážeš?

Ahoj, já jsem Větrák a pocházím z Nového Bydžova, kousek od Hradce Králové, a měl bych vám tu říct něco o svém BMW E34. Tahle kárka byla vyrobená v roce 1990, je to předface, což se dá poznat hlavně podle malejch ledvin na masce (pak přišel ten trend se zvětšováním). Motor M50B25 s 5st. manuálem.

Jak dlouho seš majitelem, jak ses k autu dostal?

Tohle auto mám už asi 3 roky. Dostal jsem se k němu asi po půl roce hledání a neustálého projíždění inzercí, když na mě vyskočila na bazoši stříbrná E34, nedávno dovezená z říše v celkem zachovalém, ale hlavně 100% originálním stavu, i se serviskou. Takže jsme s klukama sedli do auta a jelo se. Na místě jsem jí ani moc detailně neprohlížel, protože jsem si řikal to je přesně to, co jsem hledal!

Proč zrovna tohle auto?

Před 34 jsem měl Feldu pickupa na zemi (možná si ho někdo ještě pamatuje) a to auto bylo skvělý, ale byla to zaprděná Felcka v naftě a v takovým autě, když vezmete holku na rande nemáte úplně nejlepší pocit, hehe. Takže jsem chtěl velkou pohodlnou limuzínu z 80. až 90. let ve který se německý kravaťáci vozili po autobahnech. Mělo to být BMW s typickým čtyřokem a žraločím předkem, co nejlepší výbavou, aby se v tom dalo pohodlně cestovat na delší vzdálenosti a pod kapotou minimálně dvaapůla, jedině v benzínu. V tu dobu mě 7. serie tolik nerajcovala, a tak jsem hledal hlavně e28 nebo e34, a protože e28 v takový specifikaci není už tolik, volba padla na mladší “pětku”.

Kdy proběhla první úprava a jaká?

Díky nedostatku času, první úprava proběhla až minulou zimu. Do tý doby byla 34 zavřená v garáži, a jen párkrát jsem jí vytáhnul na světlo, na nějakou menší projížďku. Do čeho jsem se pustil jako první už ani nevím. V podstatě jsem to postavil na dílnu a všechno, co jsem chtěl upravit a poladit jsem z auta vybagroval a už to jelo, hehe.

Jaká byla poslední úprava auta?

Poslední úprava probíhá víceméně teď. Pár věcí jsem na autě znova rozhodil, protože je potřeba je pozměnit, vylepšit, a tak. Momentálně ladim nějaký drobnosti na vzduchu, a potom bych chtěl celý auto přefitovat, protože přední kola maj v podběhách ještě trochu rezervu a hlavně pořebuju celej zadek dostat ještě tak o pět čísel níž, abych vyřešil typickej problém BMW, že když se složí, vždycky je zadek vejš a vypadá to jak nakopnutý.

Nejlevnější a nejdražší úprava?

Ehm.. takový věci já nepočítám..

Úpravy si řešíš na autě sám, nebo dáváš někam do garáže/servisu?

Všechno si dělám na autě sám. Pracuju v servisu a hodně volnýho času trávim na naší dílně brejwheels, kde jsme se dřív věnovali renovacím kol, ale postupem času tak nějak přecházíme spíš ke stavbám a úpravám aut. Takže se v podstatě furt vrtám v autech.

Co tě přimělo si začít auto upravovat?

Už od mala jsem měl zálibu v rozebírání snad všeho, co šlo. Snažil jsem se, si věci upravovat a dělat podle obrazu svýho. Začlo to legem jako malej, potom všelijaký úpravy a lakování kola, potom nějaký kutění všeho, co šlo. Ale vždycky jsem věděl, že jednou chci upravovat auta. Jsem rád, že se mi to splnilo a doufám, že v tom budu pokračovat, dokud to jenom půjde.

Power/Stance?

Bohužel mi nebyly vrozeny závodnický předpoklady, takže co se týče aut preferuju stance. Nejvíc si takový auto užiju při cruisování po hezký okresce v létě při západu slunka, loket z okna a žádnej spěch. Tohle já můžu.
Jinak, co se týče úprav, tak mě asi baví víc performance úpravy, protože člověk má větší možnost bejt kreativní. Je milion možností, co a jak upravit. Baví mě i řešení problémů, který nastávaj při stavbách. Něco se někam nevejde, tady vadí tohle, támhle zas tohle, musí se to udělat takhle a takhle. Mám rád když o takovejch věcech na dílně debatujem a hledáme pak nějaký východisko.

Aktuální setup auta? Interiér/Exteriér/Engine/Podvozek/Kola/Audio/Ostatní úpravy

V podstatě je to jen seriovka na vzduchu, hehe.
Interiér: je očalouněná stropnice, sloupky a výplně tapců do černý látky, přešitej volant, manžeta řadičky a ručky, originální repráky jsem vyměnil za JBL, dodělal jsem malý bc, zadní okna v elektrice a ovládání šíbru v elektrice.
Exteriér: je původní se všema rezavejma puchejřema, škrábancema a důlkama, hehe. Jen jsem přidal na kufr odrazku, která v 90. letech hodně frčela a přední mlhovky jsem potáhnul černou fólií, aby zanikly v černým nárazníku, a taky, aby se staly naprosto nepoužitelný a zbytečný.
Motor: naprosto sériovej se všema originálníma deklama a příslušenstvím. Jediný, co jsem na něm udělal, krom servisu byla pořádná koupel a lak ventilovýho víka, který někdo podmazal snad celou tubou silikonu a naplácal na něj šedou základovku.
Podvozek: Na podvozku se toho dělo asi nejvíc. Auto sedí na vzduchovým podvozku. Na coiloverech od MTS jsou měchy fake airlift, v kufru pod platem je umístěnej zásobník od TAtechnix se dvěma 480 kompresory a každý kolo je ovládaný zvlášť pomocí ventilový jednotky. Věc, kterou bych chtěl vypíchnout, jsou přední brzdy z E38 se čtyřpístama Brembo.
Kola: Artec L v rozměrech 9×17 a 10×17 na velkejch límcích. Nejlepší na těch kolech je to, že je nemám rád a vůbec se mi nelíběj, ale když jsem před rokem řešil na poslední chvíli na co auto posadim, tyhle kola se mi naskytly za dobrou cenu, a tak jsem je z nouze vzal. Nečekal jsem ale, že na E34 budou sedět jak hrnec na prdel. Momentálně máme na dílně už čtyři tyhle sady hehe.

Prozradíš jaký jsou další plány s autem?

No, až dodělám letošní změny, 34 by zasloužila novej lak, ale to je otázka budoucnosti. Sám nevím, jestli auto nepůjde třeba taky zpět do sériovýho stavu a do světa, aby udělalo prostor nějakýmu dalšímu. Třeba konečně E28.

Odkud bereš inspiraci? Děláš si věci podle sebe, nebo se necháváš inspirovat třeba zahraničím? Případně odkud?

Inspiruju se určitě často za hranicema, nejčastějc u amíků, ale sem tam se dá něco pochytit i na domácí scéně. Snažím se brát od každýho něco a vždycky to udělat nějakým způsobem po svým. Nemám rád, když někdo do posledního šroubku kopíruje. Obzvlášť, když v dnešní době je upravování v podstatě jen o tom auto posadit na podvozek, kola a udělat pár detailů, který auto odlišujou od sériovýho.

Daily auto?

Stará rezatá felcka, kterou jsem koupil za litra. Drží po hromadě snad jen silou vůle, ale na vození dílů a bordelu to stačí. Skočim do toho v montérkách, na sedačku hodim špinavý mastný díly a je mi to jedno. Když mi do toho někdo couvne u obchoďáku, tak to taky nebolí, hehe.

Máš nějaký další auta?

Na podzim jsem pořídil e30 touring, na který ve volnejch chvilkách pracuju. Myslím si, že tři auta jsou tak akorát na to, aby je člověk nějakým způsobem zvládal obstarat finančně, servisně a něco si s nima pojezdil. Víc aut je pak docela problém někde ustájit a v postatě jen hlídáte STK a platíte pojistky.

Na jakejch akcích můžem tvoje auto vidět?

Uvidíme jestli vůbec letos nějaký akce budou, ale jezdím na různý akce. Od tuňáků v Milovicích, apod., přes dubgang, sqrchl a sem tam nějakej midnight. Chtěl bych se podívat třeba i na Trnava meeting na slovensku, kde se mi líbilo. Objíždím, co se dá a snažím si na každý akci najít to dobrý.

Jakej je tvůj dream car, který by sis chtěl upravit k obrazu svému?

To je pro mě těžká otázka, mám jich hromadu. Snažim se plnit si svý sny, takže koupím auto, který jsem chtěl třeba jako malej, upravím ho, pojezdím si a pak pošlu do světa a jdu o dům dál, hehe. Byl bych rád, kdyby se mi někdy v budoucnu podařilo pořídit BMW 2002, líbil by se mi i starší poršák a od jaktěživa jsem měl slabost pro ameriky. Určitě by mi nevadil Dodge Coronet, nebo Plymouth Roadrunner, z přelomu 60. a 70. let. Ale vzhledem k jejich cenám, se mi tenhle sen v tomhle životě už asi nesplní.

Víš o někom, kdo by si zasloužil mít tady článek o svým autě? Popřípadě kdo?

Takovejch lidí je strašně moc. Hodně lidí si upravuje auta a pak je maj zavřený v garáži a vytahnou je jen párkrát do roka na výlet. Ale myslim si, že by si tu zasloužil článek Martin Drobný se svou třícou a nebo Deny Brambora s E46. Tihle kluci jsou fakt šikovní a svoje auta postavili od šroubku a stojí to za to.

Co bys doporučil, vzkázal začínajícím nadšencům do úprav auta? Co si myslíš, že je ideální start?

No, asi budu trochu zlej, ale pokud na to nemáte vlohy, peníze a nebo vybavení, tak se do upravování nepouštějte. Pomalu každej druhej den narazím na auto, kde někdo něco napatlal na parkovišti před panelákem, od extrémních křídel na sériovym autě, univerzálních lemů blatníků, který absolutně neseděj, přes různý led pásky a jiný vopičárny, co jsou obvykle zapojený na čokolády pod palubkou, až po silový kabely k muzice který jsou protažený z motorovýho prostoru dveřma okolo áčkovýho sloupku (to jsem viděl už hodněkrát). Další neduh přichází, když někdo začne nějakej projekt, dlouho se to vleče a ve finále si pořídí bydlení nebo rodinu a projekt už nikdy nedodělá. Takovejch aut je na inzerci mraky. Nechci tu dělat nějakou osvětu a nechci říct, že já dělám všechno stoprocentně správně. Děláme nelegální úpravy, což by se nemělo. Jen jsem vám chtěl připomenout že méně je někdy více, a vždycky je potřeba u toho myslet hlavou a uvědomit si jestli jestli na to máte nervy, čas a peníze.
Jinak na začátky, jako nejlepší mi přijde asi VW Golf jakýkoliv generace. Ty auta jsou jak lego, díky tomu se dá udělat hodně úprav a vylepšení metodou plug&play. Navíc jich všude jezdí hromada, takže se na to daj díly sehnat na každym rohu a za hubičku. Další výhodou je i široká nabídka aftermarketovejch dílů a doplňků.

Co bys rád vzkázal závěrem?

Chtěl bych určitě poděkovat všem, kdo mě podporuje, a naší crew za pomoc při stavbách a dobrý chvíle.

Díky za tvůj čas a přeju spousty úspěchů, nejen s úpravama, do budoucna!

Já děkuju, že jste mi dali prostor se vyjádřit, fandim Vám. Snad se letos někde potkáme. Ahoj!