fbpx
Škoda Favorit Sleeper Line

Sleeper Line

Když se podívám na dnešního Favorita, asi bych ani neřekl, jaká zbraň to bude. Na první pohled, udržovaný Favorit, který ale má pod kapotou svojí klasickou 1.3 a moc zábavy si s nim člověk neužije. Že by brousil břichem asfalt, na to to taky nevypadá. Nuda, ne? Přesně do chvíle, než z toho auta začnou lítat plameny, jako v podání Mikešova fáčka. A ne, svíčka ve vejfucku to není. Co jsem měl možnost se podívat na pár videí od Martina, tak jsem měl dojem, že se někdo lehce zbláznil. Nejenom, že to auto fakt plive plameny, ale ono to ještě jede jak nakopnutý. Začal jsem se zajímat trochu víc a z Martina najednou vypadlo, že to tak obyčejný fáčko nebude. Slovo dalo slovo a Mikeš poslal parádní rozhovor, kde se skvěle rozepsal o jeho autě. Pro ty z Vás, kteří čtete ráno na toaletě, nebo u kávy, doporučuji si o 5 minut přivstat. Rozhodně je o co stát. Martina sledujte tady! Fotky jsou od Vex.Photo, Sykyzz Photo, Český Fotomotorismus a sám Mikeš. Dávejte likes, follows, čtěte a sdílejte tuneMAG! Enjoy!

Ahoj, kdo seš, odkud seš a co nám dneska ukážeš?

Ahoj, jmenuji se Martin, ale kamarádi mi říkají Mikeš. Bydlím kousek od České Lípy. Dnes Vám ukážu moji Škodu Favorit.

Jak dlouho seš majitelem, jak ses k autu dostal?

Tak auto vlastním od začátku roku 2016. Auto se ke mně dostalo z dědictví po dědovi, takže auto dále zůstalo v rodině a taky zůstane. 😊

Proč zrovna tohle auto?

Tak jak je zmíněno v předešlé odpovědi, auto se ke mně dostalo skrze dědictví. 

Kdy proběhla první úprava a jaká?

První úpravou bylo dodělání digitálních hodin na stropní panel, který sem sehnal na bazoši. Úprava proběhla na konci léta 2016.

Jaká byla poslední úprava auta?

Poslední úpravou byl swap větších brzd, cca měsíc zpět. Z originálních 236mm proběhla úprava na chlazený kotouč o průměru 260mm Kia Rio a brzdič Ford Mondeo 2.0i Mk2.

Nejlevnější a nejdražší úprava?

No, nejlevnější úpravou byla tuším výměna originálních bezpečnostních pásů, za červené pásy ze Škody Felicie Sportline.

Nejdražší úpravou byl motor. Ten sem si nechal postavit na zakázku u známého, co jezdí sprinty a amatérské závody se 110r škodovkou.

Úpravy si řešíš na autě sám, nebo dáváš někam do garáže/servisu?

Úpravy se snažím řešit většinou sám. Někdy to ale nedopadne tak, jak si přeju a pomáhá mi můj táta nebo soused. Jsou to lidi na které se mohu spolehnout a vždy poradí/pomůžou. Garáž zatím nemám a vše co se dá, tak se řeší venku na zahradě za barákem. 

Co tě přimělo si začít auto upravovat?

Začal jsem se během vlastnictví víc zajímat o tenhle model víc a víc. Našel jsem si na Facebooku klub s majiteli favoritů a koukal jsem, jak to mají upravené. Různé dobové doplňky, kola, světla, interiéry. No, prostě toho bylo hodně, což jsem byl velice překvapený, že se na tohle auto dělalo tolik věcí v té době. V roce 2017 jsem jel na první sraz a to na Škoda sraz Doksy. Vidět naživo ty upravený fáčka bylo něco! Po srazu jsem věděl hned, že auto z baráku nepůjde a začnu taky s většími úpravami, abych mohl mít auto na úrovni jako ostatní. Prostě ukázat, že mam taky v hlavě plán, jak auto upravit. Prostě něco, co někdo ocení a auto bude vzorem pro jiné lidi. Před dvěma roky mě kamarád Forsio svezl ve svém favoritu s upraveným motorem na Sosnové a nechápal jsem, jak to auto jede a je funkční. Od té doby začala jedna z mých nejdražších úprav.

Power/Stance?

Měl jsem okolo sebe plno lidí, kteří měli auta na výkon a druzí zase jenom stance či dokonce obojí. Já jsem spíš pro kombinaci výkon a k tomu i snížení, ale aby to snížení bylo funkční vůči výkonu. Podvozek jedině static, nejsem zastánce vzduchu. Ano, líbí se mi auto na vzduchu, to jo, ale když vzduch tak fakt nějaký ‘‘koráb‘‘ nebo typ karoserie limo/sedan.

Nejlepší a nejhorší zážitek s tvým autem?

Nejlepší zážitek? Nejlepší zážitek mám pokaždé, když se někdo za tím autem otočí, nebo se přijde podívat z blízka. 

Nejhorší je ten, že se mi potkal motor po cca měsíci od kompletace. Roztrhli se rozvody, bohužel to už není serie a druhovýroba rozvodů to nedala. Proběhla kontrola, výměna dílů, srovnání hlavy a nové originální rozvody co se mi podařilo sehnat.

Aktuální setup auta? Interiér/Exteriér/Engine/Podvozek/Kola/Audio/Ostatní úpravy

Engine

Motor je upravený na zakázku o obsahu 1400ccm a naměřeného výkonu 125hp (92kw) při 6000ot/min a 160nm při 3350ot/min. Blok je favorit, vnitřek je přeskládaný z motoru Fabia 1,4mpi 8v. Odlehčená klika + setrvačník s přesností na 1g, ultrazvukem vyčištěné písty a ojnice. Hlavu jsem už upravenou koupil, je snížená, vetší sací a výfukové kanálky, upravené ventily a ventilové pružiny. Motor pohání taktéž už koupené a upravené moto karburátory z Honda Hornet 600. Je dodělané elektronické zapalování s jednotkou místo rozdělovače od českého výrobce IGNITECH, který je spíš zaměřený na motorky, ale nabízí právě tuto úpravu pro vozy Favorit/Felicie. El. Zapalování je napojeno na zapalovací modul z felicie 1,3mpi. Snímač pro zapalovaní snímá polohu z duralové řemenice na klice, kde má řemenice připevněný prstenec pro snímaní. Elektronický omezovač a kontrolka omezovače jsou nastaveny na 7200ot/min.

Interiér

Sedačky jsou v barevném vzoru z limitované edice Black Line, červené pásy Škoda Felicia Sportline, dodělaný středový tunel z vyšší výbavy, popředí budíků je v červené barvě, vyměněno popředí rychloměru z KM/H na MPH. Místo středových výdechů jsou z 3D tisku od SP-EL.cz vyrobeny držáky na přídavné budíky teploty a tlaku oleje. Ve středovým tunelu je spínač na sepnutí palivového čerpadla. 

Exteriér

Vpředu je lamino podnárazník od firmy Ellri, v něm jsou dopasované kryty mlhovek Hella. Lamino maska Škoda Bertone. Přední světla jsou také upraveny, jsou zevnitř matně černý. Boční kouřové krytky blinkrů. Zrcátka jsou prototypové tzv. X-line (byla ke konci výroby i edice X-line) a mají design jako felicie. Jsou to prvotní náznaky budoucího modelu felicie z té doby. Liší se v držáku celého zrcátka a rozteče šroubů. Vzadu je originální křídlo Kamei (ne, koně a ani přítlak to nedodává. Je to jen designový prvek), Hella dvoubarevný panel pod SPZ (stav je nic moc, ale je to hodně raritní věc na tohle auto), kouřové světla z limitovaných edic co se dávala. Zadní podnárazník je Kamei. Koncový ‘‘áčkový‘‘ tlumič s navařenou koncovkou z předešlého tlumiče Layting. 

Podvozek

Na autě je podvozek HP Trening 2 roky po repasu přímo v HP v Jablonci n. Nisou. Repas dělal ještě předešlý majitel. Jsou tam, už zmíněné, větší brzdy 260mm. Těhlice upravená pro brzdič, v komaxitu, nové ložiska a náboje, chlazený kotouče Kia Rio, zrepasované brzdiče Ford Mondeo Mk2.

Kola

Kola jsou Rial Cobra RS R15, et 25 a 7J šířkou. Gumy jsou Nankang NS-2 Sport 185/45/15.

Audio

Už tam není žádné, nejsou ani kabely pro audio. Zbyla pouze anténa.

Ostatní úpravy

Dále větší chladič z felicie 1,6mpi + úprava chladícího systému. Odlehčení auta vyházením těžkého odhlučnění pod koberci a palubkou. Odlehčení bude v průběhu ještě víc. Výfukové svody 4-1 výroba p. Pešan, od svodů pokračuje zakázkový výfuk skupina A, výroba p. Grabiec. Převodovka je sériová a stále drží! 😂 Spojková sada je felicie 1,6mpi a lamela je přeobložená na HDS.

Jaká je reálná váha auta? Vzhledem k úpravám to musí bejt už takhle šílenost, ale pro představu?

Reálnou váhu netuším, ale ze 1290kg, tam bude jenom o 50kg méně. Výkon s tím autem cvičí slušně o tom žádná 😂

Máš hezky funkční motokáru, máš taky nějaký zajímavý zářezy na volantu? Nějaká situace, kdy víš, že ses s někým honil a regulérně jsi ho pojel?

To si piš, že mám. Takhle jsem se poznal s Michalem. Jeli jsme na projížďku s Lukášem po dubských zatáčkách, ale hned za Dubou nás zdržela kolona aut na semaforech. V koloně jsme se otočili a jeli jsme zadem směr Kokořín. V Dubé se za náma objevilo červený Subaru Impreza GT. Za Dubou nás předjel a mě to nedalo a vyrazil jsem za ním. Jeli jsme si prostě po krku 😂 Zatáčky na maximum, co sem si mohl dovolit a když přišla možnost to Subaru předjet, tak už jsem prostě vypnul a jel jsem na svoje maximum, co jsem si mohl prostě dovolit se svým autem, abych ukázal, že to není jen obyčejný fáčko. Dojel jsem před poslední vesnici od Mšena, protože sem za sebou nikoho neviděl. Po chvíli dojel Michal se Subaru, a s údivem přišel zjišťovat co v tom sakra je, že to tak jede a drží v zatáčkách. Jen bohužel nebylo moc času na větší řeči, jelikož pak dojel i Lukáš a jelo se na Mšeno.

Prozradíš jaký jsou další plány s autem?

Další plány jsou určitě. Udělat lepší plynové lanko. Chci vyřešit lepší přísun vzduchu k sání, odlehčení, nové lemy + úprava, aby se vešla kola. Laminátové komponenty, dodělat olejový chladič, úprava kratšího řazení. Nová kola, nebo nechat zrenovovat tyhle aktuální, to se ještě uvidí. 😊

Odkud bereš inspiraci? Děláš si věci podle sebe, nebo se necháváš inspirovat třeba zahraničím? Případně odkud?

Inspirace spíš od lidí z CZ/SK. Převážně sám podle sebe, nebo posbírám různé věci od jiných a snažím se to spojit do jednoho, aby vznikl originální vzhled, u kterého bude můj ‘‘podpis‘‘.

Daily auto?

Daily auto mám naftovou Hondu. Ano, opravdu mám Hondu v naftě. 😂 Je to Honda Civic r.v. 2012 a motor 2,2 d-tec 110kw. Je denně v provozu a za dva roky co ji mám najela víc, než 100k km. Jediný problém co byl, tak letošní zima zabila baterku. Nemůžu si na to auto stěžovat. 😊

Máš nějaký další auta?

Ano mám, ještě jednoho favorita. Je to Favorit limitovaná edice Silver Line. Koupil jsem ho minulý rok na konci jara ve stavu, že bych předešlého majitele praštil. Naštěstí se tak nestalo, kvůli ceně za kterou mi ho prodal. 😂 Auto využívá na ježdění moje přítelkyně. V budoucnu je s ním plán, že se zrenovuje do originálního stavu, protože je to edice a do budoucna je to investiční auto. Podej by byl jen v případě nouze, jinak zůstává dál doma. 😊

Na jakejch akcích můžem tvoje auto vidět?

Určitě Škoda sraz Doksy, Hanácké Škoda sraz, Celorepublikový Favorit/Forman sraz, CS zraz Škodovek na Slovensku, Škoda sraz Běšiny u Klatov. Některé trackdaye na okruhu Sosnové. Dále určitě Slammed Session. Můj první sraz v roce 2019, kdy jsem zkusil sraz aut s registrací a mohl být na akci mezi auty a lidmi, co fakt jsou TOP české tuning scény. Tento sraz jsem byl i minulý rok, a doufám, že se budu moct ukázat i tento rok, když to dnešní doba dovolí! 😊 A nejvíc sraz, kde sem mohl vystavovat byl Prague Car Festival 2020. K tomuto mě dokopal Stenly. V práci mi řekl, že má možnost mít volné lístky na tuto akci, s tím, že se dá auto vystavovat na venkovní ploše před halou. Váhal jsem zda tam jet, nebo ne. Standa mi řekl několikrát co a jak a já jsem pořád váhal, jestli tam mam jet a zkusit to. Tak jsem tak učinil a učinil jsem dobře. Poznal jsem tam plno lidí osobně. Určitě bych chtěl znova na PCF pokud bude. 😊

Jakej je tvůj dream car, který by sis chtěl upravit k obrazu svému?

Je toho plno, od JDM, US cars až po EU cars. Nejvíc to bude ale Nissan 180sx S13 Type X. Je to mrkačka, je to sportovní kupé, ale hlavně nadčasový japonský design. Zamiloval jsem se do toho v době hraní Need for Speed.

Víš o někom, kdo by si zasloužil mít tady článek o svým autě? Popřípadě kdo?

Určitě bych si tu rád přečetl článek od mého kamaráda Lukáše a jeho škodě 130 se kterou má fakt velký plány. 😊

Co bys doporučil, vzkázal začínajícím nadšencům do úprav auta? Co si myslíš, že je ideální start?

Ideální je určitě mít svoji představu u jakéhokoliv auta, co si kdo bude upravovat. Mít svůj originálně vymyšlený design, nebo posbírané inspirace od různých lidí. Ale pak vymyslet, jak to udělat originálně, co se týče sladění kol, barvy auta, různých exteriérových a interiérových doplňků. Já jsem zastánce, že pokud něco chci, tak si na to vydělám. Ne že si vezmu půjčku na tuning auta, abych měl honem, honem hotovo a mohl příští sraz stát vedle ostatních. Ne, holt nějaké věci počkaj a budou holt třeba později. Ono dělat to postupně není na škodu. A pak se s viditelným rozdílem ukázat.

Co bys rád vzkázal závěrem?

Mockrát děkuji za tuhle možnost, co jsi mi nabídnul a měl tu možnost lidem představit své auto v tomto článku v tuneMAG! Držím palce v tomhle skvělém projektu! Doufám, že to čtení lidi bavilo a každý to dočetl do konce. 😊

Díky za tvůj čas a přeju spousty úspěchů, nejen s úpravama, do budoucna!