Sleeping beauty

Dneska to bude hodně asijský a hodně legendární. Ty z Vás, který jezdili pekla v Need for Speed: Underground 2, si tohle auto prostě museli zamilovat. Osobně, zrovna v týhle hře, to bylo moje první seznámení s timhle autem. Tehdá jsem samozřejmě věděl prd o tom, že to má v sobě naprosto šíleně postavenej motor z dílen Toyoty. Jo, řeč je o snad ještě větší legendě – 2JZ, který se (ve svých mnoha variantách) montoval kromě Toyoty Supry i do Lexusu IS a mnoha dalších. Bohužel, jak tomu bývá zvykem, v Čechách neměl Lexus tak početné zastoupení jako v Americe, takže sehnat IS300, která má levostranné řízení a hlavně manuální převodovku, je poměrně hodně náročnej oříšek. Pak jsou tu ale tací, kteří ten manuál prostě v tom IS mít budou, viď Rendo?

Takže dnešní specifikace! Třílitr, manuál, zadní náhon. To všechno v kompaktním sedanu, kterej je ještě dneska stále neokoukanej. Navíc, tohle auto je přímým konkurentem, u nás tak oblíbeného BMW 3, konkrétně E46. A ačkoliv mám sám E46 docela rád, IS mě baví podstatně víc. A co Vás? Až budete koukat na fotky v galerce, zaměřte se na design tohohle auta. Je to totiž fakt hezký a René tomu dodal ten správnej punc kvalitního, japonskýho auta.

O fotky se tentokrát postaral sám Renda, David Kolář a a Kateřina Švihlová. Tak čti, lajknuj a hlavně sdílej tuneMAG! Enjoy!

Ahoj, kdo seš, odkud seš a co nám dneska ukážeš?

Ahoj, jsem René. Pocházím z Radiměře, malebná vesnička nedaleko Svitav a dneska vám ukážu svého Lexuse IS 1.generace z roku 2003.

Jak dlouho seš majitelem, jak ses k autu dostal?

Majitelem jsem nějakých cca 5 let a dostal jsem se k němu vlastně strašnou náhodou. Bylo mi v tu dobu 18 let, takže jsem ještě bydlel u rodičů a studoval. Byl prosinec 2019 a moje mamka se ze mě snažila dostat, co bych od ní chtěl k Vánocům, na což moje odpověď většinou bývá, že nic. Ale výjimečně jsem jí ze srandy řekl, že jsem si už dárek našel a poslal jí inzerát na toto zmiňované auto. Samozřejmě jsme se tomu oba jen zasmáli, nejsem blázen abych chtěl něco takového. No, ale pak mi to stále leželo v hlavě, až mi to nedalo, a jeli jsme se něj společně s tátou podívat. Láska na první pohled, takže to nemohlo dopadnout jinak než že jsem ho koupil!

Proč zrovna tohle auto?

Od mala jsem měl zálibu v japonských autech. K BMW mě to nikdy netáhnulo, ale toužil jsem po zadním náhonu. Lexus se mi líbil už od dob Need for Speed. Byla to (a pravděpodobně stále je) nejdostupnější japonská zadokolka na trhu. A jeden z mých velkých snů.

Kdy proběhla první úprava a jaká?

První úprava proběhla až cca po roce mého vlastnictví. No a co jiného by udělal mlaďák na svém autě, že? Samozřejmě roura od kamen místo výfuku, ať jsme všude slyšet!

Jaká byla poslední úprava auta?

Poslední úprava kterou jsem udělal jsou pravděpodobně skořepinové sedačky, ale určitě to není poslední úprava, už teď mám před sebou velkou hromadu práce a nových dílů na nadcházející sezónu!

Nejlevnější a nejdražší úprava?

Nejlevnější ? Ty jo, pravděpodobně nějaký žárovičky podsvícení interiéru. Ale nejdražší úprava je rozhodně swap motoru, který jsem dělal.

Úpravy si řešíš na autě sám, nebo dáváš někam do garáže/servisu?

Na autě si dělám úplně vše sám, kromě klempířských prací a lakování. Do toho se nepouštím, na to jsem antitalent.

Co tě přimělo si začít auto upravovat?

Mezi auty se pohybuju od mala, táta má autoservis, takže je to moje vášeň od nepaměti. Sám měl upravená auta se svými kamarády, takže ke všemu mě přivedl on. Trávíme dost času společně, pracovně na dílně a s dost věcmi mi pomáhá. Jsem mu za vše nesmírně vděčný, protože díky němu mám možnosti a znalosti jaké mám.

Nejlepší a nejhorší zážitek s tvým autem?

Nejlepší zážitek není jen jeden, pokaždé kdy v tom autě jedu, tak je to nějaký zážitek. Nepřestává mě to bavit a každou jízdu si moc užívám!

A jako nejhorší zážitek, který však byl i přínosný, bylo když jsem celý předek auta rozstřelil o srnku. To byl vlastně největší impuls se do toho opřít a dostat ho do fáze, ve které je teď.

Power/Stance?

Jednoznačně power. Rád se s kamarády projedu po okreskách, nebo sem tam na nějakém okruhu. Stance mě taky baví, ale není to tolik pro mě, potřebuji auto funkční.

Aktuální setup auta? Interiér/Exteriér/Engine/Podvozek/Kola/Audio/Ostatní úpravy

Auto prošlo kompletní přestavbou. Začal jsem opravou po nehodě, spojenou s celolakem auta. Následně renovace náprav, strongflex. Swap motoru, místo originální 2.0, jsem zastavěl 3.0, motor 2JZ. Legenda, která je spojená s manuální převodovkou pomoci upraveného věnce z Lexibreak v Anglii. Upravené sání, výfuk, shortshift. Kompletní elektroinstalace motoru vyrobená mnou. Dále větší brzdy, 6 pístové třmeny z Porsche spojené s 340mm kotouči z Meganu 3 RS. Podvozek výškově a tuhostně stavitelný TEIN Flex Z. Skořepinové sedačky Slide se 4 bodovými pásy společně rámem pro uchycení pásu. Aktuálně kola JR model 18 s pneu Michelin PilotSport 5.

Co tě vedlo ke swapu?

2JZ je vlhký sen skoro každého automobilového nadšence, stejně tak jako můj. A původní dvoulitr byl docela slabota a chtělo to nějaký koně. Původní plán bych postavit do auta turbo na původní motor. Ale když si pak můj brácha kupoval své auto, taktéž Lexus IS200, ale ve verzi sportcross, tak mu k němu pán nabídl za dobré peníze právě již zmiňované 2JZ. No, neváhal jsem a vzal to… takové šance jsou jednou za život!

Co bylo na tom swapu nejnáročnější?

Jednoznačně elektroinstalace. Jelikož moje finanční možnosti nejsou bezedné, nechtěl jsem to dávat někomu, kdo se tomu věnuje a udělal by mi to za hromadu peněz. Tak jsem se rozhodl se do toho pustit sám. Drát po drátku, pin po pinu, kompletní elektroinstalace v motorovém prostoru a kabině k přístrojové desce atd. Strávil jsem u toho velké množství zimních večerů, ale světe div se, až na menší detaily se povedlo vše napoprvé!

Prozradíš jaký jsou další plány s autem?

Aktuálně chystám auto na nadcházející sezónu a dostane kompletně stavitelné obě dvě nápravy, tužší stabilizátory a nějaké nové polyuretany, to vše od firmy Hardrace. Takže geometrie jak vínko. Aby se bylo i na co koukat tak k přednímu lipu co už na autě je přibudou ještě nástavce na prahy a menší křidélko z originál Elegant Lip kitu. V poslední řadě snad dopadnou nová kola Enkei NT03.

A v budoucnu rozhodně plánuju motor nafoukat pořádným turbem, protože co by to bylo za 2JZ bez turba!

Odkud bereš inspiraci? Děláš si věci podle sebe, nebo se necháváš inspirovat třeba zahraničím? Případně odkud?

Většinou mám vše z vlastní hlavy, co si řeknu že chci, tak se snažím dotáhnout do konce. A nebo samozřejmě internet, tam nasbírám též hodně inspirace.

Daily auto?

Aktuálně BMW e46 touring, zimní trestadlo.

Máš nějaký další auta?

Ještě vlastním Seata Ibizu se kterým jezdím závody do vrchu. Klasická Ibiza 6k2, ve verzi sport, nějaké prvky z Cupry, s motorem 1.4 16v 74kw. Jezdím s ní amatéry, takže co se uprav týče, tak upravený saní, výfuk. Stavitelný podvozek, závodní sedačky, pásy a volant. Polep od mého sponzora a zároveň zaměstnavatele, jehož podpory si vážím. Je to žihadlo a když se jedeme s klukama povozit, a sednu do ní, nikdo nechápe jak to lítá a funguje. Je to fakt stroj!

Na jakejch akcích můžem tvoje auto vidět?

Letos budu určitě na akci Vidle a káry. Ale jinak budu především na akci Hřebeč Season 2025, kde vás všechny rádi přivítáme! Co se naskytne dalšího, ještě uvidím.

Jakej je tvůj dream car, který by sis chtěl upravit k obrazu svému?

Dream car už mi stojí v garáži, je to můj Lexus. Ale kdybych si k němu měl vybrat něco dalšího, byl by to Nissan 200sx s15 Silvia.

Víš o někom, kdo by si zasloužil mít tady článek o svým autě? Popřípadě kdo?

Určitě Michal Karlík, velký srdcař.

Další určitě Alda. Kluk a milovník BMW, nebo Tomáš Moučka, který teď stavím neskutečné peklo, v podobě Toyoty Corolly, s kompresorem z Lotusu Elise.

Co bys doporučil, vzkázal začínajícím nadšencům do úprav auta? Co si myslíš, že je ideální start?

Nenechte si kecat do svých plánů, splňte si své sny a buďte originální! Hlavně žádné prasárny a zachovat maximální bezpečnost.

Co bys rád vzkázal závěrem?

Děkuju všem mým blízkým a rodině za podporu. Pomáhá mi to se posouvat dále a jít si za svými sny!

Díky za tvůj čas a přeju spousty úspěchů, nejen s úpravama, do budoucna!