fbpx
Mazda RX7 Hillclimb beast

Carbon unibeast

Další auto, který každej autíčkář musí mít rád. Initial D, rychle a zběsile, Kriminálka Miami, nepřeberné množství hudebních videoklipů. To je jen slabý výčet toho, kde se objevil tenhle model. Mazda RX7 je dneska stejnou ikonou, jako Nissan Skyline R34, Toyota Supra, nebo třeba Porsche 911. Z téhle RX7 toho ovšem v sérii moc nezůstane. Michal se tady totiž honí za brutální přestavbou, která celé auto změní v neuvěřitelnou bestii, na závody do vrchu. A myslí se tady opravdu na všechno. Michal je totiž velikým fanouškem co se techniky, fyziky a mechaniky. To jak tohle auto bude finálně vypadat, na to si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat. Ale už teď s jistotou mohu říct, že to bude naprostá šílenost a něco, co u nás rozhodně nebude k vidění každý den.

Za doporučení díky Domovi s jeho S14! Celej tenhle projekt můžete sledovat tady! Fotky jsou od TJworks, Honzy Salcera, Monix.Media a samozřejmě Fabiho. Dávejte likes, follows, sdílejte a čtěte tuneMAG! Enjoy!

Ahoj, kdo seš, odkud seš a co nám dneska ukážeš?

Čau, jmenuju se Michal Fabiánek, ale ten kdo mě zná, tak mě zná spíš pod přezdívkou Fabi. Jsem z jižních Čech. Díky za prostor pro představení stavby RX7 FD.

Jak dlouho seš majitelem, jak ses k autu dostal?

Pro auto jsme podnikli výpravu do Anglie v únoru 2020, těsně před Covid srandou. Jelikož kámoši kolem mě věděli, že koukám po FDčku, poslali mi inzerát na Pistonheads.com, kde se objevil zajímavý kus. Zajímavý především svým setupem a cenou.

Proč zrovna tohle auto?

Jelikož se auto kupovalo za účelem přestavby na závodní, tak se koukalo na několik parametrů. Podvozkový systém, rozložení váhy, motor a možnosti swapů a samozřejmě i na design… Ve všem RX7 odpovídá až na motor. 13B je pro mě pořád něco, co se učím, tak uvidíme. Z výroby 50:50, lichoběžníky vpředu, ikonický design, váha 1280kg nastrojené auto = obrovský potenciál. Když k tomu přidáte speclist jako samosvorný diferenciál, velké brzdy s plovoucími kotouči, z 50% hotový palivový systém, upravený výfukový systém, 50% hotové chlazení, vyjde z toho slušný základ pro stavbu.

Kdy proběhla první úprava a jaká?

Vlastně se tu asi nemůžeme v tuto chvíli bavit o první nebo poslední úpravě, protože když se auto dovezlo, opravili se zásadní nedostatky a celou sezonu 2020 byla Mazda v provozu. Takže úpravou neprošla žádnou. No a v září se auto začalo kompletně celé rozebírat. Už při plánování stavby jsem měl představu o tom, jak by to mělo probíhat a dva zásadní předpoklady pro stavbu, bez kterých bych do toho nikdy nešel. Byla to pořádná, kompletní dílna a stavba od základu, bez kompromisů. Pokud ale mám říct, co na autě vzniklo jako úplně první, tak to byla výroba kompletní levostranné karbonové přístrojovky.

Jaká byla poslední úprava auta?

Jedna z posledních úprav na mém seznamu je hasící systém a lakování motorového prostoru a interiéru. Když vše dobře půjde tak snad do konce letošního roku.

Nejlevnější a nejdražší úprava?

Jelikož si celé auto stavím sám, tak levných úprav je tam kopice a jedná se převážně o drobnosti, různé držáčky, modifikace a technická řešení. A nejdražší úpravou je jednoznačně na míru postavený podvozek Öhlins a náklady spojené s výrobou forem a karbonových dílů. Ne, že by byl tak drahý materiál, ale úprav je tolik, že sumář nákladů za formy a karbony budu těsně za podvozkem zaostávat o pár drobných.

Úpravy si řešíš na autě sám, nebo dáváš někam do garáže/servisu?

Ano, veškeré úpravy, na které mi stačí mé ruce a mé vybavení, si realizuji sám. Doposud se zadávala pouze výroba rámu, svařování nějakých drobností a práce, ke kterým je potřeba soustruh. Dále pak výroba oken. Vše, kde nestačím vybavením vytvářím alespoň návrhy a základní CAD výkresy, aby finální produkty byly co nejpoužitelnější. Jelikož celý můj autařský život pracuji s laminátem, tak umím formy, umím výrobky a letos se k tomu přidalo vybavení a nějaký základní skill pro výrobu karbonových dílů vyráběných infuzní cestou. Tady velké díky Davidovi Barešovi, že mě zasvětil do výroby a pomohl mi s výrobou a zaučením. Sledujte jeho Instagram Gravity+!

Co tě přimělo si začít auto upravovat?

Za těch 12 let, co se nějak autům věnuji si myslím, že se mi už pár funkčních věcí a úprav povedlo. S většinou úprav se auto posunulo vpřed. Takže to, co mě přimělo, je chuť to auto dělat rychlejší, lepší, řidičtější. Ale nejsem inženýr, nejsem konstruktér a jsem obyč garážista, takže ne vše vždycky vedlo k „vylepšení“. Ono v garáži překonat know how a vybavení automobilky ne vždy jde…

Nejlepší a nejhorší zážitek s tvým autem?

Moc jsem toho s autem ještě nezažil, takže to možná bude působit jako malichernost, ale nejlepší zážitek byl zatím první plynový pedál na podlaze, kdy se poprvé otevřela na plno wastegate a do kol se opřelo všech hodně koní… To mě zaskočilo, jak moc to jede.

A nejhorší zážitek bylo seznámení s elektroinstalací motoru. Když chcete motor „mírně poleštit hadrem když zrovna nemáte do čeho“ a nevědomky si rozpojíte elektrikářkou nedotaženou čokoládu a v zápětí vypadne konektor vstřiků, který nemá žádné západky, auto vám pak ne a ne startovat a fungovat, tak to nebylo úplně OK.

Power/Stance?

😊

Aktuální setup auta? Interiér/Exteriér/Engine/Podvozek/Kola/Audio/Ostatní úpravy

Rozepisovat celý setup auťáku snad ani není v mých silách. Na autě zůstane původní pouze karoserie. Budu moc rád, když mě budete sledovat na mém Instagramu, kde se snažím poctivě mapovat celou přestavbu a kde si dokážete udělat velmi dobrou představu o setupu auta. Ale alespoň částečně..

KOLA:

Enkei RPF1 17×9

PODVOZEK:

Öhlins – upravena verze road track s upravenými ventilovkami, pružiny a dorazy
Ramena OEM osazena zavodními unibaly, v kombinaci s rameny Hardrace pro nastavení geo, řízení duralové uložení stejně jako diferenciál

BRZDY:

Brembo 4-píst – 330mm předek
OEM třmeny a závodní desky zadek
BMW abs systém MK20 
Pedál box – Krob Motorsport, osazený brdovými válci Wilwood

PALIVOVY SYSTÉM:

Závodní surge tank, mezi nádrží osazena hlavní pumpou Walbro 440L a podávací pumpou Bosch, Regulátor tlaku paliva Sard, palivová lišta DM motorsport, vstřiky Injector dynamics 1700ccm a oem 850ccm.

MOTOR:

Single turbo HKS T04R
Externí wastegate
ECU Power FC
HKS Posilovač jiskry
Olejovy systém, dva chladiče Setrab + termostat

KARBON SETUP:

Budoucí jednodílný předek auta (kapota, blatníky, nárazník)
Zadní blatníky
Výplně dveří
Podlahy
Kufrové víko
Přístrojovka
Středový tunel
Spliter s difuzory

Prozradíš jaký jsou další plány s autem?

Především ho dodělat. V budoucnu bych rád pracoval na aerodynamice auta, tzn. především optimalizace a úpravy spodku auta. Podlaha, difuzor odvoz teplého vzduchu z pod auta někam do pryč. S tím bude souviset chlazení hnacího ústrojí, izolace výfukového systému atp. No a samozřejmě je v plánu jezdit. Auto je úplně jiné než vše na co jsem byl zvyklý, tzn. budu se s ním muset nějak naučit, abych to nerozbil a třeba i někdy někde ukořistil nějaké to umístění.

Odkud bereš inspiraci? Děláš si věci podle sebe, nebo se necháváš inspirovat třeba zahraničím? Případně odkud?

Velkou inspirací (jak technickou tak duševní/motivační) byla cesta do Austrálie na WTAC 2016. To byla horda inspirace a hlavně chuti mít něco svého. Něco, kde technik STK nerozhoduje o setupu tvého auta. Dál pak youtube, nesleduji cíleně jen nějaké osoby, ale celkově kanály, kde jsou k vidění různá řemesla. Kreslení v CADU, výroby karbonů, výroby forem, obrábění, soustružení, testování aut, záběry z aerodynamických tunelů, aero úpravy, stavby replik, karosářské úpravy, mechanické testy různých materiálů atp. Prostě úplně všechno, co má co dočinění s technikou, fyzikou a mechanikou. Miluju ty obory. 

Daily auto?

Jako daily mám Audi A5 Coupe quattro 2.0L benzín, manuál – zábavný auto. Mám ho rád.

Máš nějaký další auta?

Ano, celý tenhle kolotoč co tu popisuji započala moje první dlouhodobá stavba Nissan 200sx s13 TypeX. Auto je krom motoru postavené úplně celé a drtím s tím okresky a menší soutěže jako slalomy, párkrát Most, AmaterCup Sosnová, Písek a nějaký ten kopec tady na jihu.

Na jakejch akcích můžem tvoje auto vidět?

To je složitější. Na srazy moc nejezdím. RX bude za začátku hodně k vidění v Mostě na testování, aby se auto doladilo a naučil jsem se s ním zacházet. Dále pak na kopcích v ČR a když vše dobře půjde tak snad i v Rakousku. 

Jakej je tvůj dream car, který by sis chtěl upravit k obrazu svému?

V podstatě jsem si už svým aktuálním vozovým parkem splnil všechny své velké sny, které jsem kdy měl. Ale momentálně jsem zakoukaný do Ferrari Testarossa. Takže pokud bych měl někdy možnost jezdit Testarossou jako sám král Jump street 21, Richard Grieco s hudební kulisou What is love, pak už bych byl daleko za tím, co jsem si kdy uměl přát.

Víš o někom, kdo by si zasloužil mít tady článek o svým autě? Popřípadě kdo?

Doporučil bych nějakého rakeťáka, a jelikož znám jen jednoho, tak Martin Winkler s jeho s14.

Co bys doporučil, vzkázal začínajícím nadšencům do úprav auta? Co si myslíš, že je ideální start?

Obrovská devíza před stavbou nebo úpravou čehokoliv je možnost, být v kontaktu s někým, kdo už tu cestu prošlapal. Chvíli mu být za zadkem, poptat se, dobře si spočítat, co stojí jaké peníze (a pak si ještě 20% přičíst) a vše vždycky promyslet. Jednou řež, dvakrát měř…

Co bys rád vzkázal závěrem?

Budu rád, když budete sledovat stavbu na mém instáči a klidně mi napište nějakou zpětnou vazbu. Docela mě to dobíjí chutí a energií, když vidím, že o to lidi v okolí mají zájem.

Díky moc za prostor… 

Díky za tvůj čas a přeju spousty úspěchů, nejen s úpravama, do budoucna!