fbpx
Mazda 323F BA Airride

Mazdice na oranžovo

Už 323F BG byla krásná. Pak se na svět dostala další generace 323F a to byla BA. Trošku mě mrzí, že už nemá ty parádní, vyklápěcí světlomety, ale furt je to krásný auto. Jedno z těch, co si pamatuju, že se mi vždycky jako malýmu klukovi líbila. Ve své době to byl velký konkurent VW Golf mk3 s motorem VR6. Málokterý hatch jste mohli dostat s V6 pod kapotou. A Mazda byla jedním z nich. Ačkoliv tady se o V6 motor nejedná, na kráse mu to absolutně neubírá. Jak sám Martin zmiňuje, tohle auto má nadčasový design. I po všech těch letech vypadá parádně. A to Martinovo ještě 2x tolik. Vzhledem k tomu, jak dlouho je Martin majitelem, tak se vlastně ani není čemu divit. Přečtěte si celej rozhovor. Je to delší, ale naprosto parádní. Za doporučení díky Lukášovi! Martina sledujte na Instagramu. O fotky se postaral MC Kakao a sám Martin. Dál už to nebudu zdržovat a Enjoy!

Ahoj, kdo seš, odkud seš a co nám dneska ukážeš?

Ahoj, jsem Martin Hruška, žiju na Vinařicích, kousek od Mladé Boleslavi a ukážu vám svou Mazdu 323F BA z roku 1996

Jak dlouho seš majitelem, jak ses k autu dostal?

Mazdici vlastním už 16tým rokem, pořídil jsem ji v naprosto sériovém stavu na běžné ježdění, jako splnění mého snu.

Proč zrovna tohle auto?

Tohle auto se mi vždycky velmi líbilo, když se v roce 94 začaly objevovat v ČR byly jako zjevení mezi Favoritama a prvníma Feldama, kterýma se to tady tehdy jen hemžilo… To auto je ohromně nadčasové a stačí málo k tomu, aby vypadalo skvěle i po 25 letech.

Kdy proběhla první úprava a jaká?

Tu úplně první si asi už nevybavím, zásadní ale byl střet se srnkou sotva čtyři měsíce po koupi auta. Tehdy jsem se rozhodl pro laminátový přední nárazník, postupem času k němu přibyly prahy, větší kola, atd.

Jaká byla poslední úprava auta?

Poslední úprava? Žádná není poslední. 😊 Aktuálně pracuju na nové kapotě, protažení rámu i do přední části kabiny a uvidíme, co všechno se ještě přes zimu podaří stihnout.

Nejlevnější a nejdražší úprava?

Mazdici intenzivněji upravuju už nějakých 12 let, za tu dobu prošla několika evolucema z venku i zevnitř. Celé to spolykalo opravdu velkou sumu peněz, ale je to koníček a tak to také beru. Největší sumu jsem vynaložil za carbonové věci, tam se to vyšplhalo opravdu vysoko. Na větší peníze pochopitelně vyšla také stavba vzduchového podvozku, stejně jako x let před tím pořízení toho stavitelného od FK, v součtu tak podvozek vyšel na nějakých 60 tisíc. Nejlevnější netuším… 😊

Úpravy si řešíš na autě sám, nebo dáváš někam do garáže/servisu?

Snažím se dělat sám všechno co jde, ale pochopitelně – nejsem lakýrník, ani čalouník, neumím pracovat s carbonem, nebo ne natolik dobře, aby výsledek byl perfektní. S něčím pomůžou kamarádi, něco se hold nechá udělat, ale vždy jen dílčí věci, které pak sám zakomponuju do auta. 

Co tě přimělo si začít auto upravovat?

Považuju se za generaci „Rychle a zběsile“ a taky NFS, takže na začátku byly velké lamináty a divoké polepy. 😊 Jako čerstvý majitel řidičáku jsem tenkrát ještě babiččiným favoritem navštívil – tehdy (2004) naprosto kolosální rozsahem i úrovní – Mimoňské války a začal snít sen o tom, že bych jednou mohl se svým autem stát alespoň v kempu „Libovky“, na účast v tuningcupu jsem se tenkrát neodvažoval ani pomyslet 😂

Power/Stance?

Motor je 16ventilová 1,5ka se sériovým výkonem 90 koníků, má ale sníženou hlavu o 1 mm, upravené spalovací prostory, rozšířené a zahlazené sací i výfukové kanály, odlehčené a vyhlazené ventily, je odstraněné servo, díky tomu jsem mohl zahodit dvojitou řemenici a nahradit vlastní duralovou, která je zásadně lehčí. Motor má kompletně přepracované sání s otevřeným filtrem, umístěným daleko od teplého vzduchu, až za nárazníkem před levým kolem. O přívod chladného vzduchu až na filtr, se stará laminátový „tobogán“ zpoza otvoru v nárazníku, který jsem vyráběl loni v zimě. Po všech úpravách by se výkon mohl pohybovat někde kolem 105-110 koní. Auto je stavěné především na soutěže show and shine, ale všude jezdíme po vlastní ose, za každého počasí a když teda není cesta úplný tankodrom, rozhodně nejsme žádná brzda provozu. 😉

Aktuální setup auta? Interiér/Exteriér/Engine/Podvozek/Kola/Audio/Ostatní úpravy

Interiér: V kombinaci černého flocku a pravého carbonu, není v něm jediný původní prvek, přední sedačky jsou Sparco, zadní čalouněné, aby ladily k předním, jsou odstraněny původní pásy, nahrazené tříbodovými. Vzadu je místo loketky umístěn zásobník vzduchu k podvozku, dále polorám z leštěného nerezu vlastní výroby, na předních dveřích jsou laminátové doorboardy opět vlastní výroba, alcantarou čalouněný (Volantech) a pravým carbonem potažený (Modeland) volant Sparco, na prodloužené duralové nábě, ručka a manžeta řadičky taktéž v alcantaře, hlavice řadící páky na vlastní návrh, finále – potažení carbonem – zařídil opět Modeland.
Exteriér: Zahlazená karoserie zbavená přebytečných otvorů, nálitků na spz, prolisů na znáčky atd. celolak – oranžová tangerine, pravý carbon na zrcátkách, stříšce a zadním křídle, přepracovaný přední nárazník, zamračená kapota, před světla Tyc JDM Black, zadní Sonar JDM Black – zatmavená aby navazovala na finisher.
Motor: O motoru jsem se už rozepsal výše, jen doplním, že kromě serva byla odstraněna také klima, ostřikovače, aktivní uhlí, přemístěna baterie, veškeré otvory zavařeny, motorový prostor kompletně vyhlazený a vylakovaný tangerine metalízou, zahlazené a vyleštěné ventilové víko (Lestimekola.cz), vyleštěný hlavní brzdový válec, převodovka, pojistková skříňka, brzdový posilovač v carbonu, zahlazené a lakované torpédo.
Podvozek: Vzduchový, vlastní stavba, základ štelovák FK automotive – převařený kvůli maximálnímu snížení, měchy rubena, kompresor Viair, 20l nádoba, ventily – každé kolo zvlášť, DO, upravené horní uložení pro maximální snížení, komletně komaxitem lakované nápravy, lakovaná podlaha, brzdy vpředu M Tech vrtané z 1.8, vzadu přestavba na kotouče z MX3 V6.
Kola: 8×17 ET35 Keskin KT4 – celoleštěná (Lestimekola.cz) chráněná keramikou od Taubner autodetailing, vlastní loga, vpředu podložka 5mm, vzadu 8mm + delší štefty, pneu Continetal 205/40 R17.
Audio: vyjížděčka Panasonic, v předu doorboardy, v kufru plato vlastní výroby zakomponované do celkové zástavby kufru s dvěma ovály, v podlaze dva subwoofery, pod podlahou dva zesilovače.
Auto je celkově upravené a je toho fakt hodně, co bych tu teď mohl napsat, ale to by už nikdo nečetl. 😂 Raději se přijďte zeptat někde na sraze, rád povím všechno co vás bude zajímat. 😉

Prozradíš jaký jsou další plány s autem?

O tom co zrovna dělám, jsem psal už výše, další plány jsou udržet auto co nejdéle v co nejlepším stavu, posbírat ještě nějaké ty poháry, ale hlavně si užívat každý km za volantem, protože ježdění v Mazdi je to, co mě na ní baví úplně nejvíc. Je to pro mě perfektní odreagování od práce.

Odkud bereš inspiraci? Děláš si věci podle sebe, nebo se necháváš inspirovat třeba zahraničím? Případně odkud?

323F není tak moc upravované auto, přesto se pár pěkných kousků ve světě najde. Jsem v několika skupinách na FB, ale že bych vyloženě od někoho něco „okopíroval“ to neé, prostě dostanu nápad, proberu s klukama co spolu jezdíme 😋 a pustím se do realizace. 😉

Daily auto?

Octavia II Combi.

Máš nějaký další auta?

Kromě Mazdy a Octavky pečuju ještě o manželčinu 306ku a naše malé dcery prohánějí po okolních cestách postavenou bugynu, na které mám taky pořád co dělat.

Na jakejch akcích můžem tvoje auto vidět?

Po loňské sezóně jsem se rozhodl už více nenavštěvovat soutěže Showcase a Helpcup, o důvodech se rozepisovat nechci. O to víc se těším na mé oblíbené Karvánky, parádní akci v Krásně, pochopitelně největší letištní akci současnosti Carwars, Plasy, také doufám, že se podaří a po letech se opět podíváme na další pohodovou akci na Rozkoši, věřím, že to letos vyjde i na JDM kulture a třeba i nějaký čistě Mazďácký sraz. Pokud ovšem vůbec nějaké srazy budou. 😔

Jakej je tvůj dream car, který by sis chtěl upravit k obrazu svému?

Svůj klukovský sen jsem si vyplnil s Mazdicí, ale když bych měl někdy dělat nějaký jiný projekt, byla by to buď Mazda MX5 ND nebo Honda S2000 – to je za mě fakt nádherné auto.

Víš o někom, kdo by si zasloužil mít tady článek o svým autě? Popřípadě kdo?

Tady budu opakovat Lukášovy adepty, tedy Michal Mazač a Filip Taubner! A abych jen neopakoval, tak třeba ještě Zdeněk Vízner se svojí Fabií.

Co bys doporučil, vzkázal začínajícím nadšencům do úprav auta? Co si myslíš, že je ideální start?

Ideální start? Odhodlání a opravdové nadšení. Tuning, myslím ten skutečný, ne jen kola vzduch a mám hotovo, myslím komplexní úpravu do posledního šroubku, musíš dělat srdcem, jít do garáže i když ostatní někde popíjejí v baru, sjíždějí kopec na lyžích, nebo se jen povalujou u telky. Musí to bavit, občas je to o nervy, ale kdo vytrvá, ten si pak vychutná slova chvály od lidí na srazech a výstavách a třeba i nějaké to ocenění od porotců na soutěžích.

Co bys rád vzkázal závěrem?

Abychom jako komunita tunerů vydrželi co nejdéle navzdory zpřísňujícím se předpisům, STK, a aby bylo mezi námi víc skutečného přátelství a méně falše a pomluv. 😉

Díky za tvůj čas a přeju spousty úspěchů, nejen s úpravama, do budoucna!